Na scenie stoi pięć osób, ustawionych w szeregu. Tło stanowi duży ekran projektora, na którym widać pulpit komputera z ikonami programów i fioletową grafiką systemową. Od lewej: Mężczyzna w granatowym garniturze i niebieskim krawacie, uśmiecha się. Trzyma w rękach małą szklaną lub akrylową nagrodę w kształcie trofeum. Kobieta w szarej marynarce i jasno-fioletowej koszuli. Trzyma podobną nagrodę w obu dłoniach i uśmiecha się, patrząc na stojącego obok niej młodzieńca. Młody chłopak w eleganckim garniturze, białej koszuli i bordowym krawacie. Ma jasne, dłuższe włosy i okulary. Trzyma nagrodę oraz jasną papierową torebkę. Młoda kobieta w białej bluzce i czarnych spodniach. Długie blond włosy opadają jej na ramiona. Trzyma czerwoną teczkę i długopis. Mężczyzna w ciemnym garniturze i czerwonym krawacie stoi po prawej stronie, patrząc przed siebie z neutralnym wyrazem twarzy. Zdjęcie przedstawia prawdopodobnie moment uroczystego wręczenia wyróżnień lub nagród.

III edycja Młodzieżowego Forum Ekonomicznego w Staszicu za nami!

W środę, 26 listopada 2025 r., o godz. 9.40 w auli I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie rozpoczęło się III Młodzieżowe Forum Ekonomiczne pod patronatem Prezydenta Miasta Lublin i Lubelskiego Kuratora Oświaty. Uroczystego otwarcia dokonał Dyrektor szkoły, pan Kamil Kamiński, witając społeczność szkolną, zaproszonych gości i prelegentów oraz przedstawiając porządek wydarzenia, które – zgodnie z harmonogramem – podzielono na część oficjalną i dwa bloki merytoryczne.

W części powitalnej prowadzący – uczniowie Basia i Maciek – przedstawili listę osób obecnych i partnerów Forum. Wymieniono m.in. przedstawicieli władz samorządowych i oświatowych oraz środowiska akademickiego.

Kulminacyjnym punktem wstępu było wręczenie statuetek. Dyrektor szkoły uhonorował Bartosza Nogalskiego, ucznia klasy 4C, w kategorii „Nadzieja Polskiej Ekonomii”, co podkreślono dodatkową nagrodą rzeczową od Fundacji Edukacji, Rozwoju i Innowacji Staszica, wręczoną przez wiceprezesa – pana Piotra Długosza. Drugą statuetkę – w kategorii „Osobowość w dziedzinie ekonomii” – otrzymała dr Ilona Skibińska-Fabrowska – Dyrektor Oddziału Okręgowego NBP w Lublinie. Trzecia statuetka trafiła do dr. Piotra Boliboka z Katedry Polityki Gospodarczej i Bankowości, Instytutu Ekonomii i Finansów KUL, wyróżnionego jako „Promotor wiedzy ekonomicznej wśród młodzieży”.

Po części oficjalnej prowadzący przypomnieli słowa Ludwiga von Misesa, stanowiące myśl przewodnią naukowej odsłony wydarzenia, po czym rozpoczął się pierwszy blok wykładów. Jako pierwszy wystąpił dr Andrzej Borowski, prof. Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji oraz dziekan kierunku Finanse i rachunkowość, z referatem „Zarządzanie konfliktem w zespole”. Następnie dr Anna Spoz z Katedry Finansów i Rachunkowości, Instytutu Ekonomii i Finansów KUL, omówiła „Wykorzystanie AI w finansach”. Trzecią prelekcję w tym bloku wygłosił dr Piotr Bolibok, który zajął się zagadnieniem „Długu jako ‘ciemnej materii’ gospodarki”. Każdemu wystąpieniu towarzyszyła krótka sesja pytań.

Część pierwszą zakończył panel Banku Pekao S.A. – pan dyrektor Krzysztof Dudkowski i pan Michał Gromaszek zaprezentowali ofertę banku dla młodych, a pani Barbara Zielińska, dyrektor HR, przedstawiła przebieg procesu rekrutacyjnego. Po tej odsłonie ogłoszono przerwę, dając uczestnikom czas na rozmowy kuluarowe i wymianę wrażeń.

Drugi blok otworzyła dr Ilona Skibińska-Fabrowska wykładem „Rola NBP w systemie finansowym”, w klarowny sposób porządkującym najważniejsze funkcje banku centralnego i ich znaczenie dla stabilności gospodarki.

Zwieńczeniem Forum była prezentacja pani Moniki Król, Zastępcy Dyrektora Wydziału Kultury UM Lublin – „Lublin przedsiębiorczy i kreatywny”. Wystąpienie ukazało potencjał miasta jako środowiska sprzyjającego rozwojowi przedsiębiorczości i sektora kreatywnego, a także współpracy instytucji z edukacją.

Forum – zgodnie z założeniem organizatorów – połączyło naukę z praktyką, umożliwiając uczniom spotkanie z ekspertami i przedstawicielami instytucji finansowych, biznesu i kultury. Dzięki takiej formule młodzież nie tylko poszerzyła wiedzę o mechanizmach gospodarki i finansów, ale także zobaczyła ścieżki własnego rozwoju – od kompetencji miękkich, przez narzędzia AI, po system finansowy i rynek pracy.

Do zobaczenia za rok — podczas IV Młodzieżowego Forum Ekonomicznego w roku jubileuszu 440-lecia Staszica!

Na zdjęciu znajdują się trzy osoby stojące na tle roll-upów. Od lewej: młody chłopak w granatowym garniturze, białej koszuli i bordowym krawacie — trzyma statuetkę nagrody, dumnie prezentując ją przed sobą. Ma jasne włosy, ułożone w fale, oraz okulary.

Obok niego stoi mężczyzna o charakterystycznej, długiej, gęstej brodzie sięgającej klatki piersiowej. Ubrany jest całkowicie na czarno: czarna marynarka, koszula, spodnie. Patrzy spokojnie przed siebie.

Po prawej stronie stoi kobieta w jasnobrązowej, eleganckiej marynarce. Ma blond włosy do ramion. Uśmiecha się delikatnie i trzyma dłonie splecione przed sobą.

Za nimi widoczne są roll-upy Kuratorium Oświaty (granatowy) oraz Banku Pekao (czerwony).Zbliżenie na moment wręczania nagrody. Młody chłopak w ciemnym garniturze i bordowym krawacie ściska dłoń starszego mężczyzny ubranego w granatowy garnitur. Chłopak trzyma białą torebkę prezentową i akrylową statuetkę nagrodową.

Za nimi stoi młoda kobieta z długimi blond włosami, ubrana w białą bluzkę. W dłoni trzyma czerwoną teczkę. Patrzy w stronę mężczyzny wręczającego nagrodę.

Tło jest rozświetlone fioletowym odcieniem pochodzącym z rzutnika komputerowego.Na scenie stoi pięć osób, ustawionych w szeregu. Tło stanowi duży ekran projektora, na którym widać pulpit komputera z ikonami programów i fioletową grafiką systemową.

Od lewej:

Mężczyzna w granatowym garniturze i niebieskim krawacie, uśmiecha się. Trzyma w rękach małą szklaną lub akrylową nagrodę w kształcie trofeum.

Kobieta w szarej marynarce i jasno-fioletowej koszuli. Trzyma podobną nagrodę w obu dłoniach i uśmiecha się, patrząc na stojącego obok niej młodzieńca.

Młody chłopak w eleganckim garniturze, białej koszuli i bordowym krawacie. Ma jasne, dłuższe włosy i okulary. Trzyma nagrodę oraz jasną papierową torebkę.

Młoda kobieta w białej bluzce i czarnych spodniach. Długie blond włosy opadają jej na ramiona. Trzyma czerwoną teczkę i długopis.

Mężczyzna w ciemnym garniturze i czerwonym krawacie stoi po prawej stronie, patrząc przed siebie z neutralnym wyrazem twarzy.

Zdjęcie przedstawia prawdopodobnie moment uroczystego wręczenia wyróżnień lub nagród.Mężczyzna w garniturze – prawdopodobnie prowadzący lub organizator – stoi z mikrofonem w prawej dłoni. Ma krótko ostrzyżone włosy i brodę. Ubrany jest w granatowy garnitur, białą koszulę i bordowy identyfikator na szyi.

Tło zdjęcia stanowią trzy roll-upy: biały z czerwonym logotypem przypominającym strzałkę lub symbol ekonomiczny, biały z zielonym logo fundacji oraz bordowy przedstawiający herb lub portret mężczyzny. Mężczyzna wygląda na osobę prowadzącą prezentację lub przemówienie podczas wydarzenia edukacyjnego.Na zdjęciu stoi młody mężczyzna w eleganckim czarnym garniturze, białej koszuli i czarnym krawacie. Ma krótkie brązowe włosy, okulary i trzyma mikrofon w prawej dłoni, mówiąc do publiczności. Jego twarz jest uśmiechnięta i pełna pewności siebie.

Po lewej stronie znajduje się przezroczysta mównica z nadrukowanym czarnym wizerunkiem mężczyzny w profilu. Na mównicy stoi otwarty laptop marki Lenovo. W tle widać dwa roll-upy: niebieski oraz czerwony z charakterystycznym białym symbolem graficznym.

Scena wygląda jak prowadzenie konferencji lub moderowanie spotkania.Nastolatek w czarnej bluzie stoi po lewej stronie kadru i odbiera nagrodę – długie prostokątne pudełko w czerwono-czarnych barwach – od dorosłego mężczyzny w granatowym garniturze. Mężczyzna ma krótkie, ciemne włosy i starannie przystrzyżoną brodę. Wręczając prezent, lekko się pochyla i uśmiecha.

W tle widać roll-upy z logotypami wydarzenia edukacyjnego, głównie w białej i zielonej kolorystyce. Zdjęcie dokumentuje oficjalny moment wręczenia nagrody uczestnikowi.Zdjęcie przedstawia dużą grupę uczniów siedzących w sali. Widać głównie ich profile i tyły głów. Niemal wszyscy mają ręce uniesione wysoko do góry, zgłaszając się lub odpowiadając na pytanie prowadzącego. Uczniowie są w wieku nastoletnim, mają różne kolory włosów – blond, brązowe, ciemne – oraz ubrania w odcieniach szarości, czerni i niebieskiego.

Tło stanowią jasne ściany z tablicami pamiątkowymi z ciemnymi napisami oraz panelami dekoracyjnymi. Zdjęcie oddaje żywą, aktywną atmosferę dyskusji.Młoda kobieta stoi na scenie i przemawia do publiczności, trzymając mikrofon w prawej dłoni. Ma długie blond włosy, nosi okulary o ciemnych oprawkach. Ubrana jest w elegancką czarną marynarkę i jasną apaszkę przewiązaną wokół szyi we wzór biało-czarnych pasków. Jej lewa ręka jest uniesiona i zgięta w geście podkreślającym sens wypowiedzi.

Tło stanowią pionowe roll-upy: granatowy z napisem „KURATORIUM…”, oraz czerwony z geometrycznym logotypem. Po lewej stronie widoczny jest fragment jasnego ekranu projekcyjnego.

Atmosfera zdjęcia sugeruje, że kobieta jest prelegentką prowadzącą wykład.Dorosła kobieta – ta sama co na poprzednim zdjęciu – stoi na tle roll-upów i przemawia do publiczności. Jest uchwycona w dynamicznej pozie: w prawej ręce trzyma mikrofon przy ustach, a w lewej unosi dwa palce w geście przypominającym „dwa punkty” lub „peace”. Ubrana jest w szarą marynarkę, jasnofioletową koszulę i ciemne spodnie.

Za nią znajdują się trzy roll-upy: biały, brązowy i biało-zielony, z logotypami szkoły oraz fundacji edukacyjnej. Na jednym z nich widnieje znak graficzny przypominający literę „F” w nowoczesnym stylu.

Postawa kobiety jest dynamiczna, jakby wyjaśniała trudną koncepcję lub podkreślała ważny wkład edukacyjny.Ujęcie pokazuje salę wykładową z widownią młodzieży siedzącej w rzędach. Na pierwszym planie, odwrócony tyłem do aparatu, stoi młody chłopak w błękitnej bluzie z kapturem. Wygląda, jakby zadawał pytanie lub rozmawiał z prowadzącą.

Po prawej stronie kadru stoi dorosła kobieta prowadząca spotkanie – ubrana w szarą marynarkę i jasną koszulę. Trzyma mikrofon w prawej ręce i gestykuluje lewą, podkreślając wypowiedź. Wygląda przyjaźnie i z zaangażowaniem.

W tle znów widoczne są roll-upy w jasnych kolorach, przedstawiające logotypy wydarzenia edukacyjnego. Scena sprawia wrażenie żywej wymiany zdań.Dorosła kobieta stoi na scenie lub przed publicznością, trzymając mikrofon w prawej ręce. Ubrana jest w wyrazisty, różowy garnitur – marynarkę i spodnie – oraz białą bluzkę pod spodem. Kobieta ma krótkie blond włosy, okulary i poważny, ale życzliwy wyraz twarzy.

Tło stanowią trzy pionowe roll-upy z logotypami instytucji edukacyjnych i organizatorów wydarzenia. Na jednym z nich widoczne jest stylizowane logo przedstawiające profil mężczyzny, na innym geometryczne nowoczesne symbole. Kolorystyka roll-upów to biel, brąz, zieleń i czerwień.

Kobieta wygląda na osobę prowadzącą wykład lub przemówienie, stoi pewnie i spokojnie.Zdjęcie przedstawia salę lekcyjną lub wykładową w jasnych barwach. W pierwszym planie widać tyły głów kilku siedzących uczniów. Uczniowie siedzą blisko siebie, patrząc w stronę prowadzącego. Kilkanaście rąk jest uniesionych w górę – uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi lub chcą zabrać głos. Ręce są uniesione na różne wysokości, niektóre wyprostowane, inne lekko ugięte.

Po lewej stronie kadru w tle stoi nauczyciel, mężczyzna w okularach i ciemnej marynarce, lekko odwrócony bokiem. Na ścianie za uczniami widnieją duże tablice pamiątkowe z napisami oraz obraz religijny. Nad nimi znajduje się duży napis w języku łacińskim „SALUS REI PUBLICAE…”.

Całość przedstawia aktywną dyskusję, lekcję lub warsztat, podczas którego młodzież chętnie się angażuje.Mężczyzna w granatowym garniturze stoi za przezroczystą mównicą z czarnym wizerunkiem mężczyzny. W prawej dłoni trzyma mikrofon, a lewą wykonuje lekki gest, podkreślający jego wypowiedź. Ma krótkie, brązowe włosy, wygląda na około 30–40 lat, ma elegancki, spokojny wyraz twarzy.

Obok niego, w tle, stoi czerwony roll-up Banku Pekao z dużym białym logotypem. Po lewej stronie widoczny jest fragment granatowego roll-upu Kuratorium Oświaty.

Mężczyzna stoi lekko bokiem, widać laptopa Lenovo otwartego na mównicy. Jego styl i postawa sugerują, że prowadzi profesjonalny wykład.Na zdjęciu stoi kobieta przemawiająca przy przeźroczystej mównicy z czarnym nadrukiem przedstawiającym profil mężczyzny. Kobieta trzyma mikrofon w prawej dłoni. Jest ubrana w biało-czarną marynarkę w drobną pepitkę, pod którą ma czarną bluzkę. Jej blond włosy są rozpuszczone i sięgają ramion. Nosi okulary w cienkich, jasnych oprawkach.

Po lewej stronie za nią stoi duży czerwony roll-up z logotypem Banku Pekao i hasłem „Bierz życie za rogi”. Po prawej stronie pojawia się fragment białej ściany i rzutnika z otwartym laptopem marki Lenovo stojącym na mównicy.

Wyraz twarzy kobiety jest skupiony i lekko poważny, jakby przekazywała istotne informacje podczas prezentacji ekonomicznej lub finansowej.Scena z wykładu odbywającego się na szkolnej auli. Zdjęcie zrobione z perspektywy publiczności, zza pleców kilku osób siedzących w pierwszym rzędzie. Na scenie stoi mężczyzna w granatowym garniturze, białej koszuli i ciemnym krawacie. Trzyma mikrofon w prawej ręce i patrzy w stronę widowni. Jego postawa jest pewna, lekko pochylona do przodu — wygląda na osobę prowadzącą prezentację.

Za nim widoczny jest duży rzutnik wyświetlający slajd na jasnej ścianie. Slajd ma tytuł „Negatywne oddziaływanie długu” oraz zestaw kolorowych pasków z opisami — każdy pasek w innym kolorze, przedstawiający różne pojęcia ekonomiczne.

Po lewej stronie sceny stoją trzy roll-upy:

brązowy z napisem „PATRONAT HONOROWY Prezydent Miasta Lublin”,

biały z logotypami i napisem „Młodzieżowe Forum Ekonomiczne w Staszicu”,

bordowy z grafikiem profilem mężczyzny i hasłem o tradycji oraz innowacyjności.

Na pierwszym planie, rozmazane, widać sylwetki trzech słuchaczy siedzących w pierwszym rzędzie — dwóch mężczyzn i jednej kobiety.Sala szkolna wypełniona jest dużą grupą uczniów siedzących w rzędach czarnych składanych krzeseł. Kadr obejmuje ich od przodu, na wysokości twarzy i ramion. Przeważają młodzi ludzie w wieku nastoletnim — chłopcy i dziewczęta.

Światło wpada do pomieszczenia przez duże okna po prawej stronie kadru, dając jasne, naturalne oświetlenie. Uczniowie siedzą spokojnie, większość patrzy przed siebie, niektórzy w dół lub na boki.

Po lewej stronie są bardziej skupione twarze:

chłopak z ciemniejszymi, kręconymi włosami w czarnej bluzie, patrzący poważnie przed siebie;

obok chłopak w brązowej bluzie z kapturem, pochylony, jakby coś analizował;

w kolejnych rzędach widać dziewczęta i chłopców, część z okularami, część z dłuższymi włosami.

W centrum kadru, w tylnej części sali, jedna z dziewczyn opiera głowę lekko o ramię koleżanki, wygląda na zmęczoną lub znudzoną. Po prawej stronie znajduje się grupa chłopców, część ubrana w jasne bluzy — jeden w szarej, drugi w żółtej z zielonym nadrukiem.

Atmosfera jest spokojna, niektórzy wyglądają na zmęczonych, inni lekko zaciekawionych, ale całość sprawia wrażenie zwyczajnego szkolnego wykładu lub prelekcji, podczas którego młodzież słucha.Trzyosobowa grupa młodzieży stoi obok siebie na tle kilku pionowych roll-upów informacyjnych. Po lewej stronie kadru stoi dorosła kobieta w różowej marynarce i różowych spodniach, trzymająca mikrofon w prawej dłoni. Jej włosy są jasne, krótkie i lekko falowane, a na nosie ma okulary o złotych oprawkach. Kobieta zwraca się do trzech stojących obok nastolatków i uśmiecha się lekko, jakby prowadziła luźną rozmowę lub ogłaszała wyniki.

Młodzież stoi w szeregu:

Chłopak po lewej – ma ciemne, kręcone włosy opadające na czoło, ubrany jest w niebieską bluzę z kapturem. W rękach trzyma biały arkusz papieru, który czyta ze skupieniem.

Chłopak po środku – wysoki, o krótkich jasnych włosach, ubrany w jasnoszarą bluzę z napisem „New Balance”. Również trzyma w dłoniach wydrukowaną kartkę, patrząc na nią z uśmiechem.

Dziewczyna po prawej – ma jasne blond włosy zaplecione za uszy, ubrana w różowy, miękki sweter. Też trzyma w dłoniach kartkę i uśmiecha się szeroko.

Roll-upy umieszczone w tle przedstawiają różne logotypy i napisy związane z wydarzeniem edukacyjnym i szkołą, jednak ich treść nie jest w pełni czytelna. Scena ma charakter oficjalny, ale utrzymana jest w miłej, swobodnej atmosferze.