Instytut Clary Campoamor Rodríguez (dawniej IES Parque Goya)

to ośrodek, który otworzył swoje podwoje w roku szkolnym 2009-2010 i znajduje się w dzielnicy Parque Goya
w Saragossie. Jest to młoda dzielnica, w której rośnie liczba uczniów, co doprowadziło do rozbudowy obiektów w roku szkolnym 2019-20.

Szkoła stworzyła takie programy, jak BRIT-MECD British Council, który jest wspierany przez uczniów przychodzących do ze szkół stowarzyszonych w Catalina de Aragón
i Agustina de Aragón, program rozwoju umiejętności średnich, którego jest pionierami, w którym z roku na rok przybywa uczniów, program innowacji edukacyjnych w zakresie mediacji szkolnej dla uczniów korzystających z pomocy cybernetycznej lub program dotyczący urządzeń elektronicznych w klasie.

W swojej krótkiej historii szkoła otrzymała wiele nagród za swoją pracę, zwłaszcza w zakresie współistnienia, a także znaki jakości eTwinning i wyróżnienia m.in. za udział w festiwalach filmowych i zdrowotnych.

Zdjęcie przedstawia dużą grupę – około trzydziestu młodych osób i kilka dorosłych – pozujących na zewnątrz w słoneczny dzień. Stoją i siedzą pod kamiennym łukiem w formie pergoli, z widokiem na miasto w tle. Na horyzoncie widać niskie, nowoczesne budynki i niebieskie niebo bez chmur. Uczestnicy mają letnie ubrania – koszulki, krótkie spodenki, sukienki, okulary przeciwsłoneczne. Niektórzy mają czapki z daszkiem i plecaki. Osoby stoją blisko siebie, część uśmiechnięta, niektórzy pokazują gest „kciuk w górę”. Zdjęcie wykonano w ciepłym, śródziemnomorskim klimacie, prawdopodobnie podczas szkolnej wycieczki zagranicznej.

Gymnasium Montessori w Kolonii, Niemcy – nasza szkoła partnerska od 1999 roku

Szkoła zlokalizowana jest w przepięknej, zielonej dzielnicy Kolonii słynącej z imponującej, gotyckiej katedry. Przez miasto przepływa rzeka Ren. Patronką szkoły jest Maria Montessori, twórczyni metody nauczania opartej na rozwijaniu spontaniczności i twórczości uczniów. Nasza współpraca trwa nieprzerwanie od 1999 roku. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli organizujących projekt oraz wsparciu finansowym z Polsko-Niemieckiej – Współpracy Młodzieży, każdego roku grupa z Niemiec gości w Staszicu, a potem spędza tydzień studyjny w Niemczech. Zakwaterowanie w rodzinach goszczących pozwala na poznanie życia w innym państwie, jakiego nie oferuje żadne biuro podróży. Przez lata liczne grupy licealistów z naszej szkoły miały okazję poznać młodych ludzi z innego kraju, wspólnie spędzić czas na zwiedzaniu okolicy, uczestniczyć w lekcjach w kraju sąsiada, szlifować praktyczną znajomość języka niemieckiego oraz angielskiego, korzystać z bogatej oferty muzealnej Kolonii i wspólnie rozmawiać o trudnej przeszłości naszych przodków. Każdy pobyt studyjny w Lublinie obejmuje zwiedzanie Państwowego Muzeum na Majdanku. Oprócz trudnych i bolesnych tematów uczestnicy mają też okazję do radosnych aktywności: jeśli pogoda pozwala organizujemy spływ kajakowy na Roztoczu, delektujemy się lokalnymi przysmakami, zwiedzamy okolicę. Pobyt w Niemczech i w Polsce zawsze jest okazją do rozmaitych atrakcyjnych aktywności, najważniejsze, że ten czas jest spędzony wspólnie i pozwala się poznać, a często też zaprzyjaźnić.

Na zdjęciu widać grupę trzynastu osób – głównie młodzież i dwie dorosłe kobiety – siedzących na drewnianych stopniach w nowoczesnym wnętrzu. Ściana w tle jest biała i ozdobiona dużym czarnym portretem osoby przedstawionej graficznie – wizerunek z ciemnymi włosami i wyrazistymi oczami. Wszyscy patrzą w stronę aparatu i uśmiechają się delikatnie. Młodzież ma swobodny ubiór – bluzy, koszule, swetry. Oświetlenie jest sztuczne, a sufit z białych płyt z oświetleniem LED. Atmosfera spokojna, kameralna, przypomina spotkanie klasowe lub sesję zdjęciową grupy uczniów i nauczycieli.

Schillergymnasium w Műnster, Niemcy – nasza szkoła partnerska od 2010 roku

Műnster to miasto partnerskie Lublina. Oprócz tego, że przyjaźnią się nasze miasta, od wielu lat regularnie rozwija się także przyjaźń naszych szkół. Każdego roku grupa uczniów ze Staszica gości w swoich domach młodzież z Niemiec, a następnie udaje się z rewizytą na tydzień studyjny do rodziny swojego partnera z projektu. W trakcie pobytu młodzież realizuje program w oparciu o wybrany wcześniej temat dotyczący ważnych problemów współczesnego świata lub bolesnej historii. W 2025 temat brzmiał Democracy and media, a wcześniej: Threats of technology (2024), War and peace and active help for refugees (2023). Młodzież pracuje w języku angielskim. Oprócz pracy nad projektem każdy pobyt w Lublinie, na prośbę gości, obejmuje wizytę w Państwowym Muzeum na Majdanku. Udział w Projekcie regularnie wspiera finansowo Polsko- Niemiecka Współpraca Młodzieży. Schillergymnasium to szkoła z tradycjami, założona w roku 1900. Polscy uczniowie uczestniczą w wybranych lekcjach i mogą poznać system edukacji w kraju sąsiada. Każdy pobyt w Műnster – ponad 300- tysięcznym zielonym mieście, uwzględnia również wycieczki do innych miast w regionie: Kolonii lub Osnabrűck. W wymianie zrealizowanej w 2025 roku uczestniczyli także uczniowie, nauczyciele i dyrekcja liceum w Winnicy (Ukraina).

Fotografia przedstawia dużą grupę młodzieży i dorosłych – około trzydziestu osób – stojących w zabytkowym wnętrzu. Pomieszczenie jest bogato zdobione ciemnym, rzeźbionym drewnem. Na ścianach wisi rząd portretów przedstawiających mężczyzn w historycznych strojach, każdy w ozdobnej ramie. Sufit z drewnianych belek, a w centralnej części kadru zwisa ogromny żyrandol z metalowych elementów i herbów. Grupa stoi w półkolu, w centrum pomieszczenia, patrząc w stronę fotografa. Widać elementy wyposażenia: pulpit z drewna, balustrady i ozdobne panele. Zdjęcie ma charakter dokumentacyjny, prawdopodobnie wykonane podczas wizyty w muzeum lub zabytkowym ratuszu.

Liceum Ogólnokształcące nr 7 im. Oleksandra Suchomowskiego w Winnicy w Ukrainie

Winnica to miasto położone w środkowej części Ukrainy. W 2025 roku do realizowanego każdego roku projektu z Schillergymnasium w Műnster dołączyła trzecia szkoła: Liceum Ogólnokształcące nr 7 im. Oleksandra Suchomowskiego w Winnicy w Ukrainie. Do Lublina przyjechały dwie uczennice, nauczycielka języka polskiego (bardzo chętnie wybieranego przez ukraińskich uczniów jako język obcy) oraz pani dyrektor. Dzięki obecności nowego partnera projekt bardzo zyskał na jakości. Młodzież z trzech państw wspólnie omawiała wpływ mediów na funkcjonowanie systemów demokratycznych, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z dezinformacją. Rozwijanie świadomości o tym, że wszyscy jesteśmy narażeni na niebezpieczne fałszywe treści w mediach społecznościowych oraz umiejętność selekcjonowania informacji i analizy ich pochodzenia jest współcześnie bardzo ważna. Uczennice z Winnicy w towarzystwie swojej nauczycielki ponownie przyjechały do Lublina w czerwcu, by następnego dnia wraz z grupą naszych uczniów wspólnie pojechać na rewizytę do Műnster. Niestety, w tym roku projekt nie może być realizowany w szkole naszego partnera, w Winnicy. Mamy nadzieję, że w przyszłości spotkamy się wszyscy w wolnej Ukrainie i zrealizujemy kolejną część wymiany, a strach związany z działaniami wojennymi nie będzie już nam towarzyszył. Podczas projektu polscy i niemieccy uczniowie zakupili plecaczki dla uczniów z VII LO w Winnicy, których rodzice walczą na froncie.

Na drugim zdjęciu widoczna jest kobieta w średnim wieku w błękitnej koszuli, stojąca w pokoju o żółtych ścianach. Obejmuje dwoje dzieci – dziewczynkę i chłopca – którzy stoją po jej bokach. Dzieci trzymają w dłoniach jednakowe plecaki w zielonkawym kolorze z motywami liści i drobnych kolorowych wzorów. Na biurku przed nimi leżą kolejne podobne plecaki. W tle widać szafkę z drobnymi przedmiotami, flagi Stanów Zjednoczonych i ramki ze zdjęciami. Scena ma ciepły, przyjazny charakter, prawdopodobnie dokumentuje przekazanie szkolnych upominków lub darów.Na zdjęciu widać dużą grupę osób – około trzydziestu pięciu – stojących i siedzących na drewnianych stopniach w przestronnej sali o jasnych ścianach. Nad nimi zawieszono kolorowe balony w odcieniach białym, żółtym, różowym, czerwonym i czarnym. Na ścianie w tle widoczne są dwa logotypy oraz podium z przezroczystą mównicą. Grupa składa się z młodzieży szkolnej i kilku dorosłych, prawdopodobnie nauczycieli. W pierwszym rzędzie dwie kobiety trzymają rozłożoną flagę Ukrainy – żółto-niebieską, co sugeruje spotkanie solidarnościowe lub projekt międzynarodowy. Wszyscy patrzą w stronę aparatu, część osób się uśmiecha. Podłoga jest drewniana, a światło naturalne wpada z lewej strony kadru.

Przejdź do treści